Ας μιλήσουμε λίγο για τις σέλλες.....Εδώ θα πρέπει να αναφερθούμε οτι τα φαινόμενα απατούν. Και αυτό επειδή η άνεση που μας παρέχει μια σέλλα δέν είναι πάντα συνάρτηση του πάχους της επένδυσης που έχει. Παίζουν πολλοί παράγοντες ρόλο.
Βάρος: Ένας αναβάτης 65κιλών θα βρεί αναπαυτική μια σέλλα που κάποιος άλλος 90κιλών θα φοβόταν να κάτσει επάνω.
Υλικά κατασκευής: Ράγες απο τιτάνιο, ατσάλι και ανθρακονήματα όπως και το υλικό κατασκευής του σώματος της ανάρτησης έχουν διαφορετικές μηχανικές ιδιότητες και συνεπώς δίνουν πολύ διαφορετική αίσθηση κατα τη διάρκεια της βόλτας.
Σχισμή: Τα τελευταία χρόνια έχουν κυκλοφορήσει σέλλες με ειδική σχισμή στην επιφάνεια τους για να μη δέχετε πίεση η περιοχή του προστάτη.
Διαστάσεις σέλλας: Οι διαστάσεις της σέλλας παίζουν και αυτές σημαντικό ρόλο. Πάρα πολλές εταιρίες πλέον διαθέτουν μοντέλα με διαφορετικές διαστάσεις για να ταιριάξουν όλοι οι σωματότυποι.
ΡυθμίσειςΤο πρώτο πράγμα που θα πρέπει να γνωρίζουμε είναι οτι η σέλλα μας ρυθμίζεται κατα τον διαμήκη άξονα και κατα τον κάθετο άξονα. Αυτό σημαίνει οτι δέν σηκώνουμε απλώς τη σέλλα στο "σωστό" ύψος και τελειώσαμε. Εξίσου σημαντική είναι και ρύθμιση στο αποκαλούμενο "εμπρός-πίσω" ενώ σίγουρα δεν θα πρέπει να παραλείψουμε την κλίση που θα δώσουμε στη σέλλα μας.
Έχοντας φορέσει τα ποδηλατικά μας παπούτσια καβαλάμε το ποδήλατο και κάνουμε ανάποδα πετάλι μέχρι να φτάσει το μπράτσο του δισκοβραχίονα να είναι κάθετο με το έδαφος. Τότε πατάμε με το πίσω μέρος του πέλματος (την φτέρνα) το πετάλι και κοιτάμε να είναι το πόδι εντελώς τεντωμένο.
Θα πρέπει να είμαστε ιδιαιτέρως προσεκτικοί καθώς χαμηλότερη ή υψηλότερη θέση θα προκαλέσει πόνους σε γόνατα και κλειδώσεις και πόνους στην περιοχή του καβάλου και του προστάτη αντίστοιχα.
Ασφαλίζουμε το λαιμό σέλλας σε αυτή τη θέση καθώς έχουμε τελειώσει με τη ρύθμιση του κάθετου άξονα. Επόμενο βήμα είναι να δούμε το "εμπρός-πίσω". Για ακόμα μια φορά θα κάνουμε ανάποδα πετάλι μέχρι να είναι ο δισκοβραχίονας παράλληλος με το έδαφος και να κοιτάζει προς το εμπρόσθιο μέρος του ποδηλάτου. Εδώ θα πρέπει να μετακινηθεί η σέλλα με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε εάν υποθέσουμε οτι τραβάμε μια κάθετη νοητή γραμμή απο το γόνατο μας, αυτή να περναέι απο τον άξονα του πεταλιού. Η συγκεκριμένη ρύθμιση είναι άμεσα συνδεδεμένη με το πόσο άνετα θα είμαστε στην θέση οδήγησης μας. Ρυθμίστε τη σέλλα σε τέτοια θέση ωστε πέρα απο τη νοητή κάθετη γραμμή να είστε άνετα όταν κρατάτε το τιμόνι και να μήν ασκείτε μεγάλη πίεση στα χέρια σας.
Ασφαλίζοντας τη σέλλα σε αυτή τη θέση δέν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να ξεχάσουμε την κλίση της σέλλας. Μπορεί να κάνει τη διαφορά μεταξύ μιας πολύ όμορφης και άνετης βόλτας και μιας βόλτας με πολλούς πόνους ειδικά στην περιοχή του προστάτη. Ξεκινάμε τοποθετώντας τη σέλλα απολύτως παράλληλα με το έδαφος. Απο εκεί και πέρα βλέπουμε εάν νιώθουμε κάποια ενόχληση και αναλόγως "παίζουμε" με την κλίση. Συνηθίζεται οι άντρες να έχουν το εμπρόσθιο μέρος της σέλλας ελαφρώς ανεβασμένο ενώ οι γυναίκες ακριβώς το αντίθετο.
Παρακάτω θα δούμε μερικές απο τις συνηθίστερες ενοχλήσεις που νιώθει κάποιος όταν δέν είναι σωστά καθισμένος επάνω στο ποδήλατο.
Πολύ ψηλά τοποθετημένη σέλλα θα προκαλέσει πόνους στο οπίσθιο μέρος του γονάτου.
Πολύ ψηλά τοποθετημένη σέλλα θα προκαλέσει πόνους στην περιοχή του καβάλου ενώ οι γλουτοί θα κουνιούνται ακατάπαυστα πράγμα αρκετά ενοχλητικό μετά απο λίγα χιλιόμετρα.
Πολύ χαμηλά η πολύ εμπρός τοποθετημένη σέλλα θα προκαλέσει πόνους στο εμπρόσθιο μέρος του γονατου.Η ρύθμιση της σέλλας του είναι κάτι που δέν γίνεται αμέσως. Θα χρειαστείτε κάμποσες βόλτες μέχρι να καταλήξετε στην ιδανική θέση οδήγησης, δεδομένου οτι όλοι οι άνθρωποι δέν είναι ίδιοι και βέβαια δέν υπάρχει απόλυτη συμμετρία στο ανθρώπινο σώμα. Όλα τα παραπάνω είναι βασικές συμβουλές πάνω στις οποίες θα πρέπει να κινηθείτε προκειμένου να πετύχετε την ιδανική για εσάς θέση επάνω στο ποδήλατο σας.